Funderar du på vilket innehåll du ska satsa på för att attrahera dina målgrupper? En bra början är att titta på den data som redan finns.

Hur kan man veta vad ens målgrupper vill läsa om på ens webbplats? Det är en förbluffande vanlig fråga, som kan få både ett komplext och ett enkelt svar. Om vi fokuserar på det enkla, så kommer här några tips på hur du tar reda på vilket innehåll som är värt att satsa på.

Det här hittar de på din webbplats idag

Troligen har du redan en webbplats som innehåller en blandning av fasta sidor – om oss, öppettider, våra tjänster osv – och artiklar – nyheter eller blogginlägg – som handlar om att presentera vad du gör och vad du kan.

Vad av allt innehåll attraherar och vilket gör det inte?

Här är Google Analytics, Matomo och andra analysverktyg guld värda. Du får veta väldigt mycket redan av att skumma på ytan. Börja med att titta på dessa faktorer:

Vilka sidor är dina mest besökta?

Det är ganska självklart att dina mest besökta sidor speglar det innehåll som dina besökare är intresserade av. Jag saxar från statistiken för just den webbplats du just besöker, och min kioskvältare är ett gammalt inlägg om vad API:er är och hur man kan använda dem. Ett typexempel på ett ämne som många hör talas om, men som har koll på (en formell för innehåll att satsa på).

I Google Analytics hittar du den här rapporten under Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla sidor.

Vad vill folk läsa på din webbplats? Exempel från Google Analytics på vilka sidor som är dina mest populära

Vilka frågor leder besökaren till din webbplats?

Ett annat riktmärke, som är enkelt att ta fram, är vad folk har sökt på Google för att komma till just din webbplats. I Google Analytics hittar du detta under Förvärv > Search Console > Frågor (om du inte ser något innehåll här, så behöver du be någon om hjälp för att fixa det – det är inte så svårt som det verkar). Även dessa siffror pekar på att mina besökare är intresserade av att läsa om bland annat API:er.

Exempel på sökord och sökfraser som människor har skrivit in på Google och sedan kommit till din (eller i det här fallet min) webbplats

Just det här pekar på något problematiskt – något som kanske även dina siffror ger vid handen. Du kan ha få eller många besökare på din webbplats, men är det verkligen de besökare du borde ha (läs: är det verkligen din målgrupp som är här)? För Portabla Media är det inte självklart att API:er är ett primärt ämne.

Det här är de intresserade av men hittar kanske inte på din webbplats

Hur vet man vad ens målgrupper vill ha, som saknas på den egna webbplatsen? Även här kan Google hjälpa till.

Vi tänker oss att du driver en sportfiskebutik. Du vill sälja fiskespö, men frågan är vilket innehåll som kan attrahera den målgruppen? Plats på scen för Google Trends.

Genom att dra ut data från alla sökningar på Google (alltså väldigt många) kan du få reda på vad människor letar efter inom ett visst ämne. Skriv in ’fiskespö’ och du får reda på att relaterat till sökningar på det ämnet, så har människor varit intresserade av områden som flugfiske, fiskekort, dragrodd. Det här ger förstås en fingervisning om de ämnen som du bör belysa på din webbplats, för att din målgrupp ska kunna komma i kontakt med ditt erbjudande om fiskespön.

Ett annat sätt att förstå vilka intressen – och förstås, vilka ord och fraser – som ligger nära det som du vill berätta om är att själv söka på dina ämnen och områden. Vad händer om man googlar fiskespö? Vilka sidor kommer upp, vilka relaterade sökningar är aktuella?

Hur pratar människor om dina ämnen?

Diskussionsforum är en ofta förbisedd – och utmärkt – källa till kunskap om hur din målgrupp formulerar sig när de diskuterar sina intressen. Sök upp öppna forum, gå med i grupper på Facebook och lyssna. Här hittar du inte bara frågor, utan också hur människor formulerar svar till varandra, med ”riktiga” ord och fraser. Ofta uttrycker man sig ju onödigt formellt som företagare (eller vad man är) och är rädd att ens webbplats ska verka oseriös om man låter för vardaglig. Lyssna och lär av diskussionerna!

Det här frågar de dig utan att du vet om det

En än mer förbisedd källa till information är den egna organisationen. Vilka frågor ställer de som ringer till dig? Hur låter det i receptionen? Många av oss arbetar i fysiska miljöer (än så länge). Förlägg ditt eget arbete till entrén eller växeln och hör hur människor nalkas din organisation. Jag vågar utlova en mycket lärorik upplevelse.

Det här var några tips för att inhämta kunskap om vad människor i dina målgrupper är intresserade av. Nästa steg är att reda ut vad de ska göra på webbplatsen och vad det ska leda till. Det kommer jag att utveckla i senare blogginlägg.

Har du andra tips, eller frågor? Skriv gärna en kommentar!

Foto av Garrett Sears på Unsplash

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top