Vad är egentligen sökmotoroptimering?

I alla branscher finns det människor som balanserar på eller bortom gränsen för vad som kan anses juste. Men det innebär varken att branschen eller det fenom som branschen arbetar med är ojuste. Vill man kritisera det ojusta måste man göra det på ett juste sätt.

I dagens nummer av Computer Sweden skriver tidningens nya krönikor Unni Drougge att den som arbetar med sökmotoroptimering (SEO) står ”bara ett steg från maffian”.

Krönikan har rubriken Sökmotoroptimering är en cancercell som ökar utrymmet för internets fula fiskar. (Publicerad i Computer Sweden 1/2012, rubriken är kortad i tidningens nätupplaga.)

Bakgrunden är att Drougge blivit kontaktad av SEO-konsulter som ”ville ordna så att min sida låg bättre till i Googles sökresultat”. Trevligt nog så börjar hon intressera sig för hur det är tänkt att gå till och det uppdagas snart att upplägget är ganska ljusskyggt. Och Unni Drougge har en poäng – tycker jag – i att så här kan det se ut. Det finns olika typer av bedragare eller gråzonare inom sökmotoroptimering och deras insats saboterar det som Google och andra sökmotorer försöker åstadkomma – så bra resultat som möjligt till dig som söker på nätet.

Optimera för sökande människor

Men, för att uttrycka det milt, detta är ju naturligtvis inte hela sanningen. Sökmotoroptimering handlar ju främst om att optimera innehåll för sökmotorer. Eller egentligen för människor. För både människor som presenterar ett innehåll på nätet och för den som letar efter innehåll på nätet.

Under de 16 år som jag arbetat och fått betalt för att arbeta med publicering på internet så har glappet mellan människa och maskin varit på tapeten varje dag.

Kort uttryckt: Om man driver företaget Vulk & Voodoo, så söker man sitt eget namn och noterar att man hamnar ”jättehögt på Google”. Gott så. Men människor som behöver hjälp av Vulk & Voodoo vet inte om att Vulk & Voodoo är lösningen på deras behov; de letar på ett helt annat sätt. Säg att det rör sig om en däckfirma, då måste Vulk & Voodoo bli bra på att berätta att de har vinterdäck, sommardäck, att de byter däck, att de kan förvara dina däck när det inte är säsong och så vidare.

Det är sökmotoroptimering.

Och det är kanske ingen av de sköna konsterna, men det är tamejtusan inga skumraskaffärer. Det är dock vad Unni Drougge faktiskt skriver:

Sökmotoroptimering handlar alltså om att fuska sig fram till en bättre plats i kön. Det vill såklart inte seo-konsulterna erkänna. De vill inbilla oss att de gör nytta.

Varför tog Computer Sweden in texten?

Unni Drougge drar, utan att darra på manschetten för en sekund, alla som ägnar sig åt sökmotoroptimering över en kam. Hon stannar inte där. SEO-konsulter är som cancerceller. Det är faktiskt ganska magstarkt.

Men det står naturligtvis Unni Drougge fritt att tycka vad hon vill om andra människor och om sökmotoroptimering. Det som förbluffar mig är att ingen redaktör på Computer Sweden reagerat på texten och skickat tillbaks den. Lite rödpenna och en uppmaning om att nyansera bilden hade inte skadat.

För vad det handlar om är ju att skjuta på ett fenomen med atombomb. Och göra det litet småslarvigt och illa underbyggt.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.