Titta på Twitter och se hur fokus flyttas

Många har pratat om webben 2.0 och sociala medier som en förflyttning av fokus, från utgivare till användare. Nu börjar vi se det hända och Twitter är en utmärkt plats att studera vad som är på gång.

Vi som arbetar med olika former av kommunikation i digitala kanaler (eller på ren svenska – har internet som jobb och passion) har väl alla under ganska lång tid pekat på att fokus håller på att flyttas.

Det vi gjorde förr hade väldigt mycket med våra egna organisationers navlar att göra: Vi skådade inåt och försökte med olika medel marknadsföra vår närvaro, så att människorna skulle komma till oss.

Det som håller på att hända – och som vissa ”evangeliserat om” eller ”varnat för” rätt länge – är att människorna hittar vägar förbi navelskådarna. Människor går direkt till varandra, de behöver inte uppsöka det ena elfenbenstornet efter det andra. ”Kunden i centrum”, ”du är kung”, bla bla, du har hört det förut – men nu börjar vision bli verklighet.

Det syns tydligt på Twitter.

Under dagen har jag fått två bra exempel på vad som säkert kommer att vara självklar vardagsmat framöver.

Telias kundtjänst sänker garden

Igår var jag på Next Event, där en av talarna, reklammannen Stefan Hyttfors, berättade om en smått absurd upplevelse han haft med Telia. Efter en evighetslång väntan i telefonkö gav han upp, hittade Telia Service på Twitter. Han skickade ett meddelande om att han hade problem och bad dem ringa upp. Efter en stund kom svaret: ”Vi kan tyvärr inte ringa upp från den här avdelningen”.

Kunden i centrum? Nej, inte direkt. Genom en (evighetslång) Twitter-konversation lyckades i alla fall Stefan att få hjälp av den här avdelningen. Fram till denna punkt går allt precis som det alltid brukar.

Det riktigt intressanta kommer nu. Idag dyker följande tweet (meddelande på Twitter) upp i flödet om Next Event:

Telia_service @hyttfors Tack för bra kritik och ett intressant föredrag igår på #nextevent. Vi tar till oss och jobbar på att bli bättre hela tiden. 🙂

Telias twittrande kundtjänst satt i publiken, såg säkert det absurda i situationen och gav sig in i konversationen utan prestige, utan boxhandskar (eller krökta ryggar, för den delen). Kunden Stefan Hyttfors påverkar Jätten Glufs-Glufs. Och det har faktiskt inte bara att göra med att han håller ett föredrag om saken, hans arena hade lika gärna kunnat vara t.ex. Facebook.

Devalverade varumärken skapar nya varumärken

Idag tilldelades också USAs president Barack Obama Nobels fredspris. Det kan man tycka vad man vill om, men det verkar onekligen som att många människor är besvikna på att ett så viktigt och symboliskt pris går till en person som rimligen har det mesta av sitt fredsarbete framför sig.

Jag tror inte att man behöver vara politisk expert för att säga att utnämningen devalverar värdet på varumärket Nobels fredspris.

Det tog inte mer än ett par timmar så hade sökmotorsarbetaren Jesper Åström registrerat domänen twitterpeaceprize.com (och fått upp en stomme till sajt också!), där tanken är att människor kan nominera personer som de tycker verkligen borde få fredspriset.

Vad är det exempel på? Om det finns värden som många människor tycker om, ett uppenbart exempel är fredspriset, och symbolen för detta värde kantstötts eller missbrukas – så kan människor ta över värdet och förvalta det kring andra symboler. Vi får väl se vad som händer med Twitter Peace Prize. Det kanske kommer andra pris, men det är inte omöjligt att Nobels fredspris om några år anses mycket perifert.

Länkar

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.