Tänk på mobilen när du skickar nyhetsbrev

Det blir allt vanligare att vi läser e-post i mobilen. Därför är det viktigt att tänka bort bilder, även om du använder bilder i ditt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev är ett område med många utmaningar. Här är ett exempel som visar hur viktigt det är att tänka på alla sätt som ditt nyhetsbrev kan se ut på – när det väl kommer fram till mottagaren.

När man formger webbsidor, så kan man vara ganska säker på hur dessa kommer att se ut på andras datorer. Det går att förutse vad olika skärmupplösningar, operativsystem och webbläsare gör med din form. På ett ungefär.

När det gäller nyhetsbrev – och e-post överhuvudtaget – är det mycket, mycket svårare. Och ju vanligare det blir att vi läser e-post i mobilerna, desto svårare blir det att formge nyhetsbrev.

Här hämtar jag exempel från ett utskick från Domaininfo, ett företag som registrerar internetdomäner, men det skulle kunna komma från nästan vilket nyhetsbrev som helst.

I toppen på brevet finns en bild. I mobilen syns inte bilden, utan bara den dolda text (”alt-taggen” eller ”title-taggen” som det heter på webbspråk) som ersätter bilden när bilden inte kan visas. Då står det så här som rubrik:

White clouds in the blue sky
Summer greetings from
Domaininfo logotype

Jag är den förste att erkänna, att det är svårt att skriva bildtaggar. Den ena experten menar att de ska vara beskrivande för bilden, den andra hävdar bestämt att man inte ska beskriva något alls. Och sökmotorsoptimeraren vill fylla hela utrymmet med nyckelord.

Men när jag får det här meddelandet i mobilen blir det lite svårtolkat. Och framförallt; det väcker inte mitt intresse att läsa vidare.

Om vi bortser från mobilen och öppnar brevet i ett e-postprogram, till exempel Thunderbird… Här, liksom i många andra program, hämtas inte bilder automatiskt. Resultatet är alltså detsamma som i mobilen.

Vid det här laget har jag blivit riktigt nyfiken och klickar på knappen ”hämta bilder”. Nu visas några vita moln mot en blå himmel, och jag får min sommarhälsning. Jag ska inte kommentera om det är bra eller dåligt, men var vägen till bilden värd all tankemöda?

Skärmdumpar

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.