Swedbank utvecklar mobilbanken baserat på kundernas åsikter

Foto: Magnus Nilsson

I dagens Svenska Dagbladet intervjuas Lotta Lovén, chef för digitala innovationer på Swedbank. Lotta har varit med om att ta fram bankens mobila app, ”mobilbanken”, som idag används lika mycket som ”internetbanken” – dvs. lika många kunder loggar in på banken med mobilen som på den vanliga webbplatsen. Och trenden är tydlig: mobilbanken växer.

Lotta Lovén pratar bland annat om insikten att ”hennes åsikter är ointressanta, att det är kundernas åsikter som räknas”.

Jag är inte representativ, inte mina kollegor heller. Därför tar vi in kunderna tidigt i processen. Ofta redan när vi bara har en grov skiss av en ny tjänst.

Det här är helt centralt för dig – och mig – som ansvarar för en webbplats eller någon annan digital tjänst: Vi är inte representativa. Utgå inte från dig själv. Säg aldrig ”jag brukar” om någonting som rör ditt arbete.

Här är Svenska Dagbladets intervju med Lotta Lovén:

Fotnot: Artikeln har rubriken ”Förnyare skakar om mobilbanken” i den tryckta upplagan av tidningen.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.