Sociala medier är en naturlig utveckling av webben

Sociala media är på allas läppar. Men det som kan uppfattas som vår tids stora bubbla är bara en naturlig utveckling: Webben har alltid varit social.

För ett par veckor sedan hade Urban Lindstedt fått nog och skrev i sin blogg, Uppkopplat, följande: ”Snart kräks jag på Twitter”. Det är inte utan att man känner med honom; tjatet om kvittrandet och andra sociala medier finner snart inga gränser.

Men lika mycket som det hajpas kring Twitter, så raljeras det om hur meningslöst det är med ”mikrobloggande”. Nidbilden av ”kvittraren” är en person som snubblar över verkligheten, fullt upptagen med att meddela varje bagatell för omvärlden. Get a life, liksom.

Men det är ju skillnad på fenomenet och på hajpen (som Urban Lindstedt också menar i sitt inlägg). För vad är sociala medier? Enkelt uttryckt: Sociala medier är att, i olika former, knyta kontakter och dela information.

Själv tycker jag att Twitter fungerar utmärkt för viss kommunikation. Det är som att småprata med folk som delar mina intressen, människor som jag inte nödvändigtvis känner på annat sätt. För någon annan är Twitter något helt annat. Låt det vara det. Ingen beklagar sig väl över att vänner och bekanta ses över en kopp kaffe och småpratar?

Å andra sidan resulterar knappast en enkel fika till någon mediahajp. 😉

Sociala medier kan vara på både gott och ont. Det bekräftades på dagens XCAP Social Media Summit 2009 som hölls på Hotell Anglais i Stockholm. Bakom arrangemanget stod Josh och en röd tråd var tydlig hos alla talare: Sociala medier är här för att stanna, oavsett om vi gillar det eller inte.

Patrick Gardner, amerikanskfödd VD för svenska Perfect Fools, påpekade att webben i sig är social. Varför skulle man överhuvudtaget koppla ihop datorer i ett nätverk, om det inte vore så att vi är sociala varelser? Han utgick sedan från ett hisnande personligt exempel – sin egen färska skilsmässa – för att visa hur sociala medier kan fungera i med- och motgång.

Social is the way, and the fun is worth the fails, sammanfattade Patrick Gardner sina upplevelser.

De övriga i startfältet var Gustaf Brandberg, Tieto, Andreas Aspegren, Aftonbladet, Axel Björklund, DN På Stan, Johan Ronnestam (bilden ovan) samt Andreas Ströberg, Josh.

De båda tidningsrepresentanterna var nog mest intressanta, eftersom de vågade ifrågasätta och problematisera. Allt är inte guld och gröna skogar i alla satsningar. Sociala funktioner är bra, man lär sig mycket av att använda dem… Men än så länge tillför de sällan livsavgörande fördelar.

Det är lätt att vara ”evangelist” för nya funktioner, men svårt att påvisa affärsnytta och lönsamhet – så här långt. Kanske man inte behöver göra det heller, sociala medier har absolut andra funktioner att fylla. Men då får man också vara ärlig och tydlig med vilka förväntningar man kan ha.

Det är en sak att testa och se framtiden an. Men om det kostar mycket pengar, utan att driva intäkter, så lär bolagsstyrelsen höra av sig. Med en helt annan åsikt.

Särskilt i kristider. Eller som Patrick Gardner konstaterade:

Lågkonjunkturen har vänt fokus mot resultat.

Samma dag skrev Hanna Dunér i Svenska Dagbladet (under rubriken Twittertåget ångar vidare) om att Cision tagit fram ett verktyg för att följa vad journalister skriver på Twitter. Jag tycker att ett citat från Alexander Mason, affärsutvecklingschef på Cision, är talande:

Vi tror inte att vi kan tjäna pengar på detta, men vi vet inte heller hur Twitter utvecklas så därför vill vi vara med i utvecklingen.

Där tror jag att många står idag.

Av Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är webbutvecklare med starkt engagemang för kommunikation och meningsfull marknadsföring.

Länkar

Kommentar

Mattias Åkerberg, mannen bakom den prisbelönta bloggen Please Copy Me, tipsade om denna artikel på Twitter den 2 juni:

”Webben har alltid varit social.” @nymagnum sticker hål på sociala-medier-bubblan. Befriande.

Det blev jag väldigt glad för. 🙂

Pingbacks

  1. Identitet och sociala medier « josefinesandin

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.