Företagssida på LinkedIn – så kommer du igång

LinkedIn företagssida (foto: Magnus Nilsson)

Har ditt företag en företagssida på LinkedIn? Nu kanske du undrar vad det är för något. Bra, då har du hamnat helt rätt. Här är en kort introduktion till just företagssidor på LinkedIn.

Självklart har du lagt upp ditt CV på yrkesnätverket LinkedIn, men vad många inte känner till är att man också kan fixa en sida för sitt företag på LinkedIn. Utöver att du kan berätta om vad ditt företag gör, så är det ett utmärkt sätt att attrahera både personal och kunder.

Det här är ingen fullständig steg-för-steg-guide (LinkedIn har en utmärkt hjälpavdelning som besvarar de flesta frågor). Här tänkte jag ta upp några enkla tips för att visa att du inte behöver tveka och att tröskeln är låg.

Varför ska jag ha en företagssida på LinkedIn?

Vi svenskar är inte vana med att basunera ut våra meritförteckningar för omvärlden. LinkedIn hade en trög etablering i Sverige, men det har definitivt vänt. Både engagemanget och antalet användare ökar. Det räcker egentligen som argument för att ha en företagssida på LinkedIn; här finns helt enkelt mycket människor – och alla är här av yrkesmässiga skäl.

Vad behöver jag för att skapa en företagssida på LinkedIn?

Egentligen behöver du ingenting utöver ett konto på LinkedIn, men det är bra med lite förberedelser. För det första behöver du en text om ditt företag. Du kan alltid fila vidare på en grundtext, men det är bra att tänka på vilket ditt främsta mål med sidan är. Ska du rekrytera personal eller sälja traktorer? Tänk igenom vad besökaren vill veta.

Bilder är viktiga. Inte minst då LinkedIn är starkt textbaserat. Du behöver ditt företags logotyp i två format och det är bra om du har en bild som på något sätt kan symbolisera vad ditt företag gör eller står för.

  • Standardlogotyp, format 100×60 pixlar. Det är den bild som visas överst på din sida.
  • Kvadratisk logotyp, format 50×50 pixlar. Visas när det hänvisas till din sida, t.ex. i högermarginalen på en annan sida på LinkedIn.
  • Bild, format 646×220 pixlar. Visas ovanför din presentationstext.

Har du inget program för att redigera bilder? Lugn, när du laddar upp bilderna så kan du beskära dem på LinkedIn.

Du kan beskriva dina produkter och dina tjänster på LinkedIn

Det nästan bästa med företagssidor på LinkedIn är att du kan berätta om dina produkter och tjänster i anslutning till sidan. Du kan också få rekommendationer på respektive produkt eller tjänst. Så när du är nöjd med en beskrivning, tveka inte att be dina kunder och kontakter att skriva ett omdöme. Det finns tydliga knappar för det på varje sida.

Det här kan du också göra när du beskriver din vara eller tjänst:

  • Länka direkt till en sida på din webbplats, där besökaren kan läsa mer.
  • Koppla en kontaktpersons LinkedIn-profil till sidan. (Det kan vara fler personer, du kanske vill ha med både en säljare och en sakkunnig.)
  • Presentera ett erbjudande, t.ex. en kampanj eller en rabatt.
  • Lägga in ett filmklipp från YouTube.

Hur kan en företagssida på LinkedIn se ut?

Här hittar du Portabla Medias företagssida på LinkedIn. Den är kanske inte idealisk, men ger ett hum om hur det kan se ut. Notera gärna att sidan ser olika ut beroende på om du är inloggad på LinkedIn eller inte.

Lycka till med din företagssida på LinkedIn!

Läs mer om företagssidor på LinkedIn

Du får mer tips om hur du kan lyckas med ditt innehåll på din företagssida i artikeln Exempel på bra företagssidor på LinkedIn – hur gör man?

Här är också en presentation om företagssidor på LinkedIn:

Comments

  1. Ada Bonde

    Hej! Jag förstår inte vad jag har att göra på denna sida ?
    jag är ingen företagare / jag är bara en vanlig ålderspensionär
    Det ser ut som Ni klassat mej som om jag sysslar med försäkringar ? vilket jag inte gör / så har Ni lagt till några av mina vänner som ringer mej och undrar vad jag håller på med ? Detta har skett helt utan min vetskap Jag vill inte vara med i detta program / jag missförstod rutan som dök upp på skärmen och råkade trycka på instalera Förlåt:. Ser fram emot ett svar på denna kommentar Ada Bonde Kovland

  2. Hej Ada!

    Det verkar som att du vill avsluta ett LinkedIn-konto. Vi har bara skrivit denna artikel om hur man som företag kan använda LinkedIn, men vi har på inget sätt kontakt med företaget LinkedIn.

    På LinkedIns webbplats finns instruktioner för hur man avslutar sitt konto där:

    Avsluta konto på LinkedIn

    Hoppas att det löser sig!

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.