Så får du mottagaren att läsa ditt nyhetsbrev

Det är enkelt att skicka e-post, men svårt att få breven att bli lästa. Marc Borgers är en av Nederländernas främsta på området och han vet vad som fungerar.

På konferensen Email Marketing Evolved i Stockholm presenterade Marc Borgers en rad tips för att få nyhetsbrev att bli lästa. Marc är en framstående konsult inom e-postmarknadsföring i Nederländerna och delägare i Borgers&Straathof. Han har skrivit en bok i ämnet – Succesvolle e-mailmarketing (Beerens Business Press, 2009) – och var under åtta år ordförande i juryn för det nederländska e-postmarknadsföringspriset.

Marc Borgers har med andra ord en lång och gedigen erfarenhet av e-postmarknadsföring och att skicka nyhetsbrev. Och, som många andra som faktiskt vet vad de pratar om, så hoppar han över att ”evangelisera” om sitt ämnes förträfflighet. Han visar konkret vad som fungerar istället.

I Sverige menar vi ofta nyhetsbrev när vi talar om e-postmarknadsföring. Men Marc Borgers begränsar sig inte till just återkommande nyhetsbrev.

Enligt Marc Borgers finns det tre huvudspår när det gäller marknadsföring med e-post:

  1. Marknadsplan. Man har en tanke med vad man ska kommunicera och man gör det över tid.
  2. Segment. Man vill nå en viss del av sina kunder eller en viss grupp mottagare.
  3. Individens beteende. En person har ett behov av något, en kontakt uppstår kring ett ärende.

Det handlar om all kommunikation med e-post, säger Marc Borgers. Ett exempel kan vara när man gör en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag – den kontakten kan vara så mycket mer än bara en bekräftelse. Det handlar om att stötta varumärket.

Så får du mottagaren att läsa

När en människa läser e-post aktiveras båda hjärnhalvorna blixtsnabbt. Först skannar man av meddelandet, i det skedet avgör man om det är intressant att verkligen läsa vad som står.

E-brev måste vara överblickbara, slår Marc Borgers fast. Hjälp båda hjärnhalvorna!

När man studerar hur ögat rör sig när människor läser e-post har man konstaterat att stor vikt läggs vid i första hand avsändaren, i andra hand ämnesraden. Här avgörs om man tycker att det är värt att klicka fram själva meddelandet.

Ju längre ämnesrad du har, desto mindre intresse från mottagaren. Ämnesraden måste göra mottagaren nyfiken.

En tredje ingrediens spelar roll när mottagaren avgör vad som är värt att läsa eller inte. Det är den lilla snutt av text som visas i vissa e-postprogram, som en förhandsgranskning av själva innehållet. Marc Borgers tipsar om att placera det viktigaste budskapet först, även sett till var i HTML-koden budskapet kommer.

Bestäm dig också för om du vill designa brevet med eller utan bilder. Om du satsar på bilder, så använd alt– och title-taggar. Berätta vad som finns på bilderna. Gör folk nyfikna.

Bilder i nyhetsbrev

Bilder är viktiga. När man gjort studier på vad människor föredrar, ställt i förhållande till varandra, så har man noterat följande:

  1. Stor bild är bättre än liten bild.
  2. Ljusare nyanser är bättre än mörka.
  3. Varma färger är bättre än kalla.
  4. Ansikten är bättre än saker.
  5. Om du har en bild på en grupp, se till att någon sticker ut.
  6. Ja, naket fungerar. Åtminstone sett till upmärksamhetsvärdet.

Om du har en bild på ett ansikte, så tittar alla på ögonen. Men personen på bilden kan också ha blicken fäst på en sak, en produkt – vi följer den blicken. Detsamma gäller om personen på bilden pekar mot föremålet.

Marc Borgers slår också ett slag för att skapa tydliga länkar.

Följ konventioner. Understrukna ord förutsätts vara länkar – och länkar tillhör det som skannas av mottagaren. Skriv långa, tydliga länkar.

Marc Borgers bok Succesvolle e-mailmarketing finns än så länge bara på nederländska, men ska enligt uppgift också ges ut på engelska.

Länkar

Comments

Pingbacks

  1. Entreprenörskollen måndag
  2. Läsvärt – October 21, 2010 « sanape.se
  3. Så blir du proffs på nyhetsbrev « WEBBinfo

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.