Responsiv design och tillgänglighet handlar mycket om vad som funkar i mobilen

Johan Kling på Funka Nu (foto: Magnus Nilsson)

När du gör din webbplats responsiv så anpassas den och förändrar sig beroende på om den visas i en mobiltelefon, på en surfplatta eller på en vanlig stationär skärm. På så sätt gör du webben mer tillgänglig, men responsivt betyder inte automatiskt tillgängligt för alla.

Under eftermiddagen idag berättade Johan Kling om hur Funka Nu arbetar med responsiv design. Funka Nu är ett bolag med rötter i handikapprörelsen, och de är kända för sitt arbete med att granska och certifiera främst webbplatser som tillgängliga för personer med olika funktionsnedsättningar. Men Funka Nu arbetar också – bland mycket annat – med att själva utveckla webbplatser. Johan Kling är tekniskt ansvarig för denna verksamhet.

Detta är inget försök att återge allt som Johan berättade, men jag vill gärna förmedla några tankar som jag snappade upp under seminariet Responsiv design och tillgänglighet – hur gör man?World Trade Center i Stockholm.

Responsiv design är följsam design – precis som Barbapapa

På svenska rekommenderas begreppet följsam design, men eftersom vi som arbetar med webbutveckling har för vana att översätta engelska uttryck utan tanke på om det finns vettiga varianter på svenska så har ordet responsiv etablerat sig och används även utanför utvecklarkretsen. Och även om jag inte hittar ordet responsiv i någon svensk ordbok, så är det enkelt att förstå vad man menar – något som svarar på förutsättningar i sin omgivning.

Johan Kling jämför med sagofiguren Barbapapa och hans familj, en sorts mjuka varelser som anpassar sin form efter vad de behöver vara för stunden.

Responsiv webbdesign handlar alltså inte om att skapa en separat version av sin webbplats för t.ex. mobiltelefoner. En responsiv webbplats är en webbplats som anpassar sig efter vilken skärm den visas på.

Det krävs mer resurser för att bygga responsiv webb

Tror du att din webbplats kommer att användas mer eller mindre i mobilen framöver? Det är för de allra flesta av oss en självklarhet att tänka i mobila format. Men, beroende på målgrupper och användningsområden, det kan vara lika sannolikt att din webbplats besöks av någon som sitter framför en jättelik teve hemma i soffan. Att bygga responsivt handlar om att göra visningen så möjlig som möjligt i så många format som möjligt.

Det är en investering, men samtidigt är den faktiska kostnaden för att bygga en responsiv webbplats högre än att göra en traditionell, statisk webbplats. Johan Kling menar att det inte behöver röra sig om en stor skillnad, men man måste räkna med mer tid för planering och – framförallt – för tester.

Responsiv design kan göra din webbplats seg (helt i onödan)

Tekniken som gör det möjligt att ha en webbplats som anpassar sig innebär att mer data, mer information, behöver skickas till webbläsaren. Det kan göra besökarens upplevelse dålig och webbplatsen seg, särskilt när det rör sig om mobil webb. Men det går att undvika med planering.

Säg att din webbplats har en stor bild i toppen på förstasidan. På en stationär dator med hyfsat stor skärm vill du att den tar för sig av utrymmet, den kanske är viktig för besökarens känsla och intryck. På en mobiltelefon kanske det inte bara är så att du nöjer dig med en mindre upplaga av samma bild, här kan upplevelsen vara underordnad navigeringen – de flesta mobila besökare kanske snabbt vill ha tag i kontaktuppgifter. Den viktiga bilden blev plötsligt ganska oviktig.

Istället för att skicka versioner för små, mellan och stora skärmar till alla besökare kan du styra så att bara de filer och den data som i ögonblicket behövs skickas till mottagaren. Så slipper mobiltelefoner ”köra i sirap” och du visar respekt för att dina besökares mobila bredband faktiskt kostar pengar.

Tillgänglighet handlar än så länge mest om begriplighet

Ja, men hur var det egentligen med responsiv design och tillgänglighet? Jag fick intrycket att även tillgänglighetsexperterna Funka Nu just nu prövar sig fram, och att tillgänglighet i det här sammanhanget handlar mycket om att göra webbplatser begripliga i det lilla formatet. Men att det inte finns några självklara svar, än så länge. Och det kan jag tycka är lite skönt.

Vi måste testa helt enkelt. Bygga vidare på gamla sanningar om tydlighet, träffytor, förklarande texter… och testa.

Eller som Susanna Laurin, VD på Funka Nu, sa i sin inledning:

I och med smarta telefoner så är vi alla funktionsnedsatta, för vi surfar i så konstiga miljöer.

Och det sätter tillgänglighet på kartan på ett helt annat sätt än tidigare.

Länkar

Här är några exempel på webbplatser, som ur ett mobilt perspektiv diskuterades under seminariet:

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.