Bygg relationer mellan produkt och kund – ta hjälp av romantiska komedier

Angel Anderson pratar om romantiska komedier som inspirationskälla för relationen mellan produkt och kund (foto: Magnus Nilsson)

Science fiction är ofta en prototyp för utveckling av produkter. Kan romantiska komedier fungera som en liknande inspirationskälla för relationen mellan produkt och kund? Angel Anderson från NailSnaps menar att det är dags att börjar använda #romcomUX.

Angel Anderson är VD och en av grundarna på NailSnaps, en tjänst där användarna kan ladda upp mönster och bilder och förvandla dem till nageldekorationer, nail art. Hon har en bakgrund som produktdesigner på CP+B och Huge.

Ganska länge har science fiction, särskilt filmer, varit en betydande motor för innovation. Tänk bara på den påverkan som TV-serien Star Trek har haft på produktutveckling.

– Science fiction har varit ett prototypverktyg för design och användarupplevelse, säger Angel Anderson. Men det har ofta varit begränsat till att bara omfatta teknik. När man pratar om känslor, som är grunden till att människor verkligen älskar produkter och tjänster, så är det kanske bättre att hitta inspirationen i romantiska komedier.

Romantiska komedier – rom-coms eller ”flygplansfilmer” – har en perfekt balans mellan vad människor förväntar sig och vad de längtar efter, menar Angel Anderson.

– Vi borde börja iscensätta våra produkter utifrån hur rom-coms fungerar.

Karaktär 1: Den sårade huvudrollen

Huvudrollerna i rom-coms kan ha flera inriktningar. Antingen är de rykande heta, ljuvligt sårbara, självutplånande roliga eller bara en salig röra – men alltid har de något som betraktaren uppfattar som sympatiskt. Huvudpersonerna har också något annat gemensamt; de hamnar till slut (eller snarast efter de första tjugo minuterna) i en situation där de omprövar den andra huvudrollen i filmen (de avskyr först varandra, men inser sedan att de inte kan leva utan varandra).

– Tänk på din produkt och din användare som några som ska bli ett par. Vilken typ av huvudperson är din produkt?

Karaktär 2: Den nyförälskade

Hur känns det när du först börjar träffa någon som du gillar? Den där perioden som är mer än bara en första blick, och som i produktperspektivet kanske motsvaras av en första interaktion. Angel Anderson nämner Trello och deras Welcome Board, där du lär dig använda tjänsten helt enkelt genom att använda den.

– Vad är det nyförälskade mellan dig och din kund? Vad gör den första perioden minnesvärd? Människor som vill bli ett par överöser inte varandra med varje liten detalj när de först träffas. Och det bör inte din design, din produkt, heller göra.

Ett annat exempel är MailChimp, en tjänst där man verkligen har arbetat igenom användarupplevelsen.

– Om du använder Mailchimp, så är du förmodligen redan ett fan.

Karaktär 3: Tjuvstarten

Den stora utmaningen är att skapa intimitet och förtroende med någon du just har träffat. Och att skicka rabattkuponger till folk bygger inte kärlek.

Det finns flera sätt att förstöra relationer. Produkter som ser ut att vara dömda att misslyckas, vilseledande marknadsföring och massor av mejl utan värde är några vanliga misstag.

– Det räcker inte med personcentrerad. För att skapa relationer med människor, så måste du förstå och uppskatta dem.

Angel Anderson gav oss en knepig, och verkligen intressant, tankeövning:

– Hur skulle du designa din produkt eller tjänst om det inte fanns några mejl eller rabattkuponger för att locka tillbaka människor?

Karaktär 4: Den stora förklaringen

De bästa rom-coms har ett tal som är värt att komma ihåg. En av huvudrollerna talar öppenhjärtigt om något som har förändrat deras liv och perspektiv. I produktsammanhang nämner Angel Anderson Domino’s och deras pizzor, som inte bara råkade ut för en skandal utan också verkligen ogillades av kunderna. Företagets kris för några år sedan ledde till The Pizza Turnaround, en total och till synes ärlig helomvändning för varumärket, produkterna och attityden till kunderna. Detta ledde så småningom till en enastående återhämtning (som till exempel att aktien steg med 1200%).

Karaktär 5: Stödjande vänner

Varje rom-com behöver vänner, människor som fungerar som speglar för huvudrollerna. Och liksom fiktiva karaktärer har vänner runtom sig, så är det sannolikt att din produkt har vänner och följare.

– Hur hjälper eller hindrar dina vänner den kärlekshistoria som du försöker få till mellan produkten och dina användare?

Angel Anderson tar Slack som exempel.

– Slack har blivit så populärt eftersom du kan sätta ihop Slack med allt annat.

Karaktär 6: Staden

Det är mycket vanligt att låta en stad spelar en central roll i en romantisk komedi. Ibland är det Paris, ibland till och med Chicago. Men det vanligaste är New York.

– New York är en plats som nästan alla kan relatera till, och samtidigt är det en helt unik stad. Den har sin egen, speciella karaktär.

Platsens atmosfär används också av Airbnb i deras stadsguider, Airbnb Grannskapsguiden. Som inte bara är en samling reseguider, utan ett sätt att interagera med det lokala samhället – viktigt både för att få folk att hyra ut sina lägenheter och för att ge en positiv bild av företaget till människor som är skeptiska till deras affärsmodell.

Angel Andersons presentation var en höjdpunkt på en i övrigt mycket givande första dag av konferensen Interaction 16. För min del kommer jag att titta på romantiska komedier med helt nya ögon från och med nu.

Lästips

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.