Staty (foto: Magnus Nilsson)

Första intrycket på många webbplatser ges av oönskade pop-up:er. Ingen vill ha dem, så varför är de så vanliga?

Det senaste året har användandet av pop-up:en exploderat, inte minst på svenska webbplatser. Det tycks som att de dåliga ekonomiska tiderna gör oss desperata; budskapet ska trummas ut till vilket pris som helst. Att tvinga besökaren att läsa ett meddelande i ett nytt fönster framför den sida man vill besöka är svår att förstå. Inga användare gillar dem, ändå används de mer och mer.

När man funderar på att använda en pop-up på sin hemsida, så måste man också reflektera över ett antal frågor:

  1. Kan jag nå besökaren med mitt budskap på den befintliga hemsidan?
  2. Är budskapet så allmängiltigt att det berör majoriteten av mina besökare?
  3. Kan jag hålla innehållet i pop-up:en aktuellt? Tas den t.ex. bort omedelbart efter en kampanj?

Ge utrymme för det viktigaste på den ordinarie hemsidan

Den första punkten är själva grundfrågan. Om du inte kan presentera ett aktuellt, allmängiltigt budskap på din hemsida – då kan lösningen bara vara en: bygg om! Alltför många pop-up:er hoppar fram på webbplatser som låst fast sig i designen.

Pop-up från H&M:s webbplatsH&M är flitiga användare av pop-up:er. Det är inte alltid som det känns hundraprocentigt befogat, som i fallet då man sökte provningsmodeller till varumärket BiB:

Vi söker ett par tjejer i storlek 50 och 54 som kan hjälpa oss att prova kläder. Vi behöver hjälp 1-2 gånger i veckan under ca 1 timme och vi finns på…

Ett viktigt budskap för inköpskontoret som behövde detta par (2) tjejer, men målgruppen är så bisarrt liten för ett så stort företag att det får ett löjes skimmer över sig. Samtidigt utnyttjas hemsidan bakom pop-up:en endast till »livsstilsbilder« som inte säger särskilt mycket.

Men kanske fallet med provningsmodellerna visar på pop-up:er med ett annat syfte än det som står i klartext. Som en sidoeffekt kanske H&M förmedlar bilden av ett internationellt framgångsrikt modeföretag, som trots sin storlek bryr sig om och har en levande kontakt med sina kunder. Kanske är det så.

Träng dig inte på med ett innehåll som är inaktuellt

Pop-up från Söder Basket (klicka för större bild) Pop-up från Netsurvey (klicka för större bild)

Det finns en kategori pop-up:er som helt saknar förmildrande omständigheter: de som inte är aktuella. Det må kanske vara hänt att en ideellt arbetande sportklubb ligger en vecka efter på sin webbplats (exemplet från Söder Basket puffar för ett evenemang 2002-08-10 och skärmdumpen är från 2002-08-18).

Undersökningsföretaget Netsurvey är större och svårare att ursäkta. På en klients webbplats genomförde de en undersökning i en pop-up. Problemet är att undersökningen är avslutad, men skriptet som öppnar pop-up:en ligger kvar. Resultat: en pop-up med texten »undersökningen är nu stängd. Tack för visat intresse«. Och jag som inte ens visat intresse…

Hur man än vrider och vänder på funktionen pop-up, så är det i alla lägen ett störande moment. Din besökare är fullt kapabel att prioritera innehållet själv och är i sin fulla rätt att söka den information som han eller hon finner intressant. En pop-up kommer med stor sannolikhet att uppfattas som ett störande moment. Det är i det perspektivet ditt beslut måste fattas: är det värt det?

Den brutala sanningen är denna: slarvar du med en pop-up, så slarvar du med besökarens första intryck.

Många besökare undviker pop-uper och missar därför viktig information

Dukas farliga tomte (klicka för hela skärmbilden) Efter jul 2003 möts besökaren på affärskedjan Dukas webbplats av en pop-up som meddelar att en ljuslykta i form av en tomte måste återkallas, eftersom den kan medföra brandrisk. En hyfsat viktig information. Tyvärr har inte Duka lyckats få in den på sin förstasida, där det istället står »rea« med stora bokstäver i en intetsägande, animerad butiksfasad (i Flash, vad annars?)… Idag är pop-up en otillräcklig lösning för att nå ut, eftersom många besökare använder mjukvara som förhindrar pop-up:erna (eftersom de upplevs som onödiga, i vägen, tjatiga). Om inte annat visar detta exempel hur illa det blir när man låser sitt innehåll till en design; Dukas förstasida är inte tillräckligt flexibel för att rymma viktiga meddelanden som har betydelse för kunden. Och då har man nog missat poängen med webben.

Törs du använda pop-up:er? Kommentera gärna!

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.