Vad är en PR-byrå? Och vad gör en PR-byrå?

Läser man dagspressen så är det lätt att få intrycket att en PR-konsult är någon som företag och politiker kallar in när något har gått på tok och man behöver ”städa upp efter sig”. Det finns säkert PR-konsulter som gör det, men det är nog mer en nidbild än en beskrivning av hur det verkligen ser ut.

En PR-byrå arbetar med public relations. Förenklat kan man säga att en PR-byrå är som en extern kommunikationsavdelning, informationsavdelning eller marknadsavdelning. Det beror lite på vilken profil byrån har. Och vilket behov kunden har.

Ofta anlitar man en PR-byrå för att de har spetskompetens inom ett område som man själv saknar. Eller för att kunden saknar just en egen kommunikationsavdelning.

Vilka områden arbetar en PR-byrå med?

Bara de riktigt stora PR-byråerna arbetar med alla områden som en byrå kan ägna sig åt. Även om många andra säkert säger att de är ”en fullservicebyrå”. Men kompetenserna kan skifta rejält. Här är några områden som PR-byråer arbetar med:

  • Presskontakter
  • Kriskommunikation
  • Internkommunikation
  • Lobbyism
  • Medieträning
  • Retorik

Många gånger kan det nog vara bra att välja en nischad byrå, som är riktigt bra på just ett eller några områden.

Vad skiljer en PR-byrå från en reklambyrå?

Grovt förenklat kan man säga att en PR-byrå arbetar med att synas och höras där människor – en målgrupp – har sin uppmärksamhet. Och att reklambyrån arbetar med köpt utrymme omkring denna uppmärksamhet.

Säg att du läser en tidningsartikel om att ”företaget ABC har hittat en lösning på problemet xyz”, så är det kanske en PR-konsult som lyckats intressera redaktionen för ämnet. Din uppmärksamhet riktas till den intressanta artikeln, men även en annons på samma sida – som reklambyrån står bakom – kan fånga ditt intresse. Det beror på omständigheterna – som att du tillhör målgruppen och faktiskt är intresserad av innehållet – och hur väl annonsen är utformad.

Den här sidan är en del av Portabla Medias ordlista.