I Silicon Valley växer nordisk e-hälsa starkt, men inte utan hinder

Panelen på Silicon Vikings seminarium om Digital Health (foto: Magnus Nilsson)

Nätverket Silicon Vikings arrangerade en paneldebatt om digital hälsa med fokus på nytänkare som flyttar från Norden till den amerikanska västkusten. Men även om idéerna är starka och intresset finns på plats, så väntar ingen dans på rosor.

Mer eller mindre av en slump hamnade jag på en paneldiskussion i San Franciscos finanskvarter, där temat var nordisk e-hälsa och fokus låg på brytpunkten mellan sjukvård och teknik. Digital Health: From the Nordics to the Valley – A Perspective on the Intersection of Healthcare and Technology arrangerades av Silicon Vikings, ett nätverk som hjälper företag och innovatörer från Norden och Baltikum som vill få in en fot i Silicon Valley med omnejd.

I panelen fanns en rad intressanta personer, både från tekniksidan och sjukvården. Alla med lång erfarenhet av digital utveckling inom hälsa, även om flera av de aktuella företagen är nystartade.

Framstående projekt bakom panelen på Digital Health

Alexander Börve driver iDoc24, som har en app där användaren kan fotografera en misstänkt fläck på kroppen och på kort tid få ett utlåtande från en hudläkare.

Eythor Bender har startat ett flertal företag genom åren, och är nu aktiv i UNYQ, som skriver ut proteser i 3D – baserat på foton som patienten skickar in. Och proteserna både ser ut och marknadsförs mer som modeaccessoarer än något annat.

Pierre Theodore är kirurg och knuten till University of California, San Francisco. Han är också starkt engagerad i mötet mellan teknik och sjukvård, och har bland annat använt Googles glasögon vid operationer.

Finske Ari Tulla har en bakgrund i spelutveckling och har arbetat bland annat på Nokia. Sedan flera år är han verksam i The Bay Area, och driver företaget BetterDoctor. Genom att sätta samman uppgifter från flera datakällor erbjuder företagets app en unik möjlighet att få fram vilken läkare i närheten som är ”bäst”. För patienten är tjänsten kostnadsfri, och affärsidén är att sälja uppgifterna till andra – via ett API – och skapa mervärde för andra tjänster.

Bonnie Zell har en intressant bakgrund. Hon har varit både sjuksköterska och vårdchef, samt har arbetat med offentligt finansierad sjukvård i USA. Nu är hon engagerad i frågan att göra sjukvård tillgänglig för fler. I företaget Icebreaker Health är tanken att erbjuda sjukvård på nätet, något som förstås har stor potential att både hjälpa fler och att få ned kostnaderna för den vård som faktiskt inte kräver en fysisk kontakt.

Det bör tilläggas att även kvällens samtalsledare, Ran Ma, står bakom ett spännande företag. Nystartade Siren Care – delvis med danskt ursprung – arbetar med textila sensorer för att förebygga och hantera kroniska sjukdomar.

Idéer och lösningar är ingenting om ingen använder dem

Nu förde jag tyvärr inte anteckningar under diskussionen, och särskilt i fråga om medicinsk teknik bör man vara försiktig med hur och vad man citerar. Detta till trots skriver jag ned några punkter som jag särskilt fäste mig vid:

  • Det blir för mig allt tydligare att bra idéer inte betyder något om vi som arbetar med digital utveckling inte kan få investerare och användare att vilja använda det vi gör. Det måste finnas mer än ”den här löser det här problemet” (och bara att lösa ett problem kan vara besvärligt nog).
  • USA har i princip ett bra företagsklimat, men entreprenörer kan få det mycket tufft i den ”vi ska stämma skiten ur dig”-kultur som verkar råda.
  • Konkurrensen om uppmärksamheten i The Bay Area är enorm, eftersom det är hit hela teknikvärlden vänder sina blickar. Det är lätt hänt att även fantastiska idéer drunknar.
  • När Nokia släppte en mobil i Indien lanserade de en stegräknare, som efter ett visst antal steg stötte ut ett litet ”hurra”. En otroligt simpel funktion, som ingen någonsin skulle pitcha in som ”nästa stora succé”. Men framgången var mycket stor. Ungefär samma historia kan berättas om SMS-funktionen, som till delar förändrat vårt sätt att kommunicera. Det är inte alltid de komplicerade och briljanta funktionerna som vinner användarens hjärta.
  • Idag får patienten mycket information, men det är ofta samma information som alla i ungefär samma situation får. Informationen blir ohanterlig. I framtiden kommer vi att se allt större personalisering, också inom patientinformation.
  • Vi har smarta telefoner nu. I morgon kommer proteser att vara smarta.

Nu har jag en rad intressanta företag och personer att hålla ett vakande öga på. Nätverket Silicon Vikings verkar också vara mycket pigga och arrangerar ofta intressanta evenemang, både i USA och i Norden och Baltikum. Kolla in vad de gör härnäst, så kanske vi ses.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.