När ska svenska företag och organisationer sluta att skicka nyhetsbrev på måfå? Lyssna på vad kunderna vill ha, annars berättar de gärna för andra vad du gör för fel.

I Dagens Nyheter den 2 januari 2010 skriver Ursula Mueller en insändare, där hon uppmärksammar att den dåliga mobila täckningen på landsbygden gör de erbjudanden som Telia presenterar i sina nyhetsbrev ointressanta för henne som kund – eftersom hon bor just på landsbygden.

Jag ska inte gå in på sakfrågan, utan peka på två saker i Ursulas insändare som säger en hel del om hur lätt det är att misslyckas med nyhetsbrev.

För det första: Tjata inte ut mottagaren med erbjudanden som är intressanta för dig som avsändare. Så här skriver Ursula:

Jag fick nyligen – för tredje gången denna månad – Telias e-brev med glada julerbjudanden. Tyvärr är Telias nyhetsbrev ingen glädjekälla för oss landsortsbor…

I slutet av insändaren kommer Ursula med ett förslag, som många företag och organisationer skulle hörsamma:

Jag hoppas bara att Telia så småningom kommer på den fiffiga idén att skicka ut två olika nyhetsbrev: ett för dem som bor i storstan och ett annat för de andra drygt 1,9 miljoner medborgare som bor i gles- och landsbygd.

Det kanske inte är det mest relevanta indelningen (och är i sammanhanget väl närmast en sarkasm), men det handlar om att de flesta som skickar nyhetsbrev och andra erbjudanden tror att ett budskap passar alla i alla målgrupper. Det gör det kanske, ibland. Men ganska sällan, särskilt om man har en så stor och bred träffyta som Telia.

Många är idag skeptiska till e-post som kanal. Men svårigheterna att nå fram ska nog inte skyllas på mediet, utan på att svenska företag och organisationer i det stora hela är usla på att hantera e-post.

Det är bara att fråga Ursula och andra kunder. Lyssna på vad de vill ha, istället för att gissa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back to Top