Kanske man ska avstå från att fylla alla luckor?

En webbplats har utrymme för innehåll. Men det finns också möjlighet att avstå innehåll. Alla ytor behöver inte fyllas.

När jag loggar in på min bank, så gör jag det för att jag har ett ärende. Självklart. När jag gjort det jag ska, så loggar jag ut.

Även att logga ut är en del av en process, besökaren behöver få ett kvitto, en bekräftelse, på att allt gått rätt till. ”Du är nu utloggad” kan det stå, det räcker gott. Den som har hand om webbplatsen gör klokt i att inte lägga sig i för mycket vad besökarens nästa steg är; det kan han eller hon säkert ta hand om själv.

Men vi som har hand om webbplatser är klåfingriga av naturen. Det finns ju så mycket man kan göra, så mycket man vill visa.

Under lång tid hade min bank, Swedbank, ett – i mitt tycke – mycket märkligt sätt att handskas med utloggningar. Besökaren möttes av en bekräftelse, ett torrt ”Du är utloggad. Vill du logga in igen? Klicka här”. Men efter bara några sekunder fördes man automatiskt tillbaks till startsidan. Tiden var inte tillräcklig för att fundera på nästa steg, inte tillräcklig för att fylla i nästa webbadress… så när man börjat skriva blev man avbruten mitt i. För att komma till en sida som faktiskt inte har relevans för vad man gjort eller vill göra.

Oinspirerat.

Det har man nu åtgärdat (därför att man ”lyssnat på oss kunder” som det brukar heta). Istället för att få en bekräftelse på att jag loggat ut, så kommer jag numera till en sida med ”relevanta erbjudanden” från min bank.

Bild som visas när jag loggat ut från Swedbank

Det tråkiga är, att relevansen känns krystad. Kopplingen finns säkert där (någon avdelning på banken har stått på tur och vill lansera ett nyhetsbrev för företagare), men inspirerande är det inte. Banken vet otroligt mycket om mig, min ekonomi och mina vanor. Självklart skulle de kunna sy ihop ett innehåll som bättre riktar sig till just mig i just den situation jag befinner mig i.

Vad är det för tidpunkt på året? Har jag betalat många räkningar den här månaden, behöver jag utökad kredit? Saknar jag företagsförsäkring? Finns det något som banken kan göra för mig lokalt (kanske en föreläsning om hur familjen kan ordna sin budget på mindre än en halvtimme)? Till exempel.

Det som stör mig mest är ändå att hela ytan är en bild. Min banks relevanta budskap till mig som kund är alltså en taffligt utförd, intetsägande vägbula som hinder (om än ett litet) för att gå vidare till mitt nästa ”webbaserade ärende”.

En webbplats, och inte minst ett flöde i en process, består av en uppsättning ytor. Man fyller ytorna med funktioner (”logga in”, ”Mina transaktioner”) och innehåll (”Läs mer om den nya skatten”). Men inte alla ytor behöver fyllas med saker, hela tiden. När man planerar webbplatser och andra digitala tjänster så bör man också väva in möjligheten att avstå innehåll.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.