Gates Foundation Discovery Center – den digitala världen ger till den analoga

Gates Foundation Discovery Center

I Seattle finns Gates Foundation Discovery Center. Det är mer än ett museum – här inspireras du att bli en del av förändringen. Och du får ett tydligt exempel på konvertering på köpet.

Bill & Melinda Gates Foundation sägs vara USAs största välgörenhetsorganisation, om man ser till hur mycket pengar som finns i kassakistan. Stiftelsen har mer än 50 miljarder dollar i tillgångar. Verksamheten är inriktad på att motverka fattigdom, sjukdomar, brist på utbildning och liknande i utvecklingsländer – men man har också ett omfattande arbete kring bland annat utbildning och hemlöshet i USA.

Ett museum som inte är ett museum – i Seattle

Makarna Gates bor visserligen i Medina, men Seattle på andra sidan Lake Washington får väl ändå kallas hemmaplan för paret. I Seattle finns inte bara huvudkontor för den stiftelse som bär deras namn – här ligger också ett Discovery Center som är öppet för allmänheten. Det kallas inte för ett museum, men ser ut som ett museum. Och det är ett museum som vill inspirera.

För det första kan man konstatera att Gates Foundation Discovery Center ger ett påkostat och mycket proffsigt intryck. Allt är snyggt gjort och gediget utfört. Att de digitala presentationerna håller hög klass kan man förstås vänta sig från något som bär Microsofts grundares namn, men även som helhet håller det ihop. Väl värt ett besök.

Gates Foundation Discovery Center driver engagemang

Gates Foundation vill förändra världen och Gates Foundation Discovery Center handlar om hur man gör det. ”Vi är otåliga optimister”, säger man själva och ett mycket tydligt syfte med den utåtriktade verksamheten är att inspirera andra att bidra till förändring.

Här skiljer sig Gates Foundation Discovery Center från andra muséer, tycker jag. Det finns i varje tema, i varje moment en väg framåt. ”Det här kan du göra” sammanfattas på skyltar i anslutning till varje del. Gärna uppdelat i olika nivåer av engagemang – vad man enkelt kan göra ganska omedelbart och vad man kan göra om man är sugen på att gå djupare.

Viljan att förändra behöver strategi för att lyckas

En annan intressant aspekt är att man på Discovery Center inte bara berättar om vad som är fel i världen och vad man själva har gjort för att rätta till åtminstone delar av detta. En röd tråd löper genom utställningarna – du behöver en bra idé, men du behöver också kunskapen och förmågan att genomföra den. Och här är man även ödmjuka nog att berätta att i komplexa situationer kan det finnas många olika möjliga lösningar.

Här tänker jag att bakgrunden från tech-världen lyser igenom. Vi som arbetar med digital utveckling är – numera – ganska duktiga på att jobba i grupper med olika kompetenser, få processer att färdas framåt, mäta och följa upp det vi gör med mera. Vi är fortfarande ganska kassa på att matcha våra och uppdragsgivarens förväntningar och en massa andra saker – men tveklöst är det så, att vi idag kan omvandla idéer till verklighet.

På Gates Foundation Discovery Center blir det tydligt hur den förmågan verkligen är en kunskap som kan och behöver förmedlas till andra, inte minst till den som drivs av engagemang för att förändra världen.

En studie i konvertering bortom tangentbordet

Vi som arbetar med utveckling av webbplatser, appar och tjänster i sociala medier älskar att prata om konvertering (enkelt översatt att man som användare eller besökare skrider till handling – till exempel börjar prenumerera på ett nyhetsbrev eller lägger en ny Volkswagen i varukorgen). Och när vi pratar om konvertering då pratar vi gärna om engagemang, en engagemangstrappa, kundresa osv.

Faktum är att Gates Foundation Discovery Center är en sådan resa ”away from keyboard”, i den fysiska världen. Allt driver fram till en konvertering, ett engagemang för att förbättra världen – med det bidrag man själv kan ge.

Inspiration att omvandla till förändring

Mitt besök på 440 5th Avenue var verkligen inspirerande. Om jag ska lista vad jag tar med mig så blir det nog detta:

  • Matcha behov med intresse (”X är ett problem och jag gillar att spela saxofon. Jag kan arrangera en konsert till förmån för X”).
  • Idéer behöver strategi för att bli verklighet – det gäller också välgörenhet och andra ideella projekt.
  • Välgörenhet och ideella projekt behöver mätas för att vi ska veta om det går bra eller dåligt.
  • Strategier kan behöva omvärderas när vi ser om det går bra eller dåligt.
  • Jobba tillsammans med andra. Hitta partners, som kan det lokala, som kan ämnet.
  • Vänd dig hela tiden till den du talar med. När centret räknar upp vad de arbetar med, så är en punkt att ”inspirera människor som du att…”
  • Hjälp människor som vill engagera sig på traven. Vad är nästa steg om man tänker att ”det här vill jag vara en del av”? Se till att det steget kan tas här och nu.

Comments

  1. Dan Gibson

    Intressant om museumet med situationstecken på ordet 😉
    Detta du beskriver är ngt jag nu börjar nosa på under utbildningen på RMI-Berghs.
    Jag tar och prenumerar på ditt nyhetsbrev helt enkelt!
    Dan

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.