Finn fem fel i ditt nyhetsbrev

Det är svårt att nå fram med nyhetsbrev. Men genom att undvika de vanligaste felen, så blir det i alla fall lättare.

Idag fick jag ett mejl från Mats Långström på reklambyrån Helikopter i Piteå. Jag har ingen anledning att hänga ut honom eller hans byrå, men kan inte låta bli att ta Mats brev som exempel på hur man enkelt kan undvika vanliga fallgropar när man skickar nyhetsbrev.

Vi börjar med brevet. Så här skriver Mats:

Hej,
Här kommer lite nya nyheter från Heliiopter. Ha en bra höst och hör av er om vi kan stå till tjänst med något!
Till er tjänst
Mats Långström

Här är min lista…

Fel 1: Samtycke saknas

Du måste ha en relation med den du skickar till. Du måste ha mottagarens samtycke. Det är samtycket som visar på mottagarens intresse. I klartext: Den du skickar till ska ha anmält sig som prenumerant. Att skicka nyhetsbrev till ointresserade mottagare är inte bara slöseri med tid och resurser, det är rent av skadligt för det egna varumärket.

Jag kan ha glömt att jag prenumererat (något som faktiskt är väldigt vanligt när man studerar människors syn på nyhetsbrev), men det tror jag inte.

I mitt fall spelar denna försyndelse inte så stor roll, eftersom jag är sjukligt intresserad av nyhetsbrev – men principen är otroligt viktig.

Fel 2: Det intressanta göms i bilagan

Överskatta inte intresset för ditt innehåll. Först har din mottagare klickat på själva mejlet, sedan ska han eller hon klicka en gång till för att ta del av vad du har att säga. Det är ett steg för mycket.

”Men vi vill att mottagaren ska få ett snyggt nyhetsbrev, inte ett tråkigt mejl”. En vanlig invändning, men min rekommendation är i så fall att du arbetar med intresseväckare i mejlet. Få mottagaren att bli sugen på att klicka. Hur sugen blir du själv på att sitta och vänta på att en fil ska laddas, en väntan på något som du inte har en aning om vad det är?

Dessutom: Om du måste skicka en bilaga, så länka till den. Det finns ingen anledning att pusha pdf:er till alla mottagare.

Fel 3: Ämnesraden engagerar inte

Ämnesraden är en sorgligt bortglömd storhet. Ämnesraden ska väcka intresse hos mottagaren. Helst ska den både förklara vad mottagaren kan vänta sig av innehållet och leda till tanken ”det här får jag inte missa”.

Jag tycker helt enkelt att ämnesraden ”Helikopternytt…” inte duger.

Fel 4: Tryckfelsnisse har varit framme

Det är viktigt att korrekturläsa. Det gäller inte bara saker som ska tryckas, även digitala utskick är en publicering. Felstavningar, särskrivningar och syftningsfel riskerar allvarligt att skada ditt varumärke.

I Helikopter-brevet hittar jag bara ett stavfel, men det har tyvärr drabbat det egna firmanamnet. ”Heliiopter” blev det. Kul för oss, men kanske inte för Helikopter. 😉

Fel 5: Ingen avregistrering

Gör det möjligt för dina mottagare att hoppa av. Man måste kunna säga upp prenumerationen genom ett automatiskt förfarande. Det finns människor som skyr varje antydan till oartighet som pesten, för dem fungerar det inte med att skriva direkt till avsändaren och be om att bli bortplockad ur sändlistan.

Är jag onödigt grinig? Kanske, men det känns som att det här är vanliga misstag och att det är så otroligt enkelt att undvika dem. Vårt mål är ju att nå fram till mottagaren, och nämnda brister är bara hinder i vägen.

Länkar

Comments

  1. Tack för tipsen. Vet inte riktigt hur du hamnat i min maillista – men om du inte vill ha våra nyhetsbrev så kan du mail mig din mailadress. Vårt nyhetsbrev går bara ut i en liten och (oftast) intresserad krets – därav så använder vi oss av att bifoga PDF. Vi har funderat på att köpa en nyhetsbrevstjänst där brevet visas direkt i mailet – och uppsägning är enklare. Mitt stavfel av Helikopter var grymt klantigt. Tyvärr. Mänskliga faktorn. Det är inte så att jag inte kan stava vårt företagsnamn. Ha ett gott liv!

  2. Tack för din kommentar, Mats. Jag drabbar själv min omvärld med den mänskliga faktorn, så jag vet hur det är. Mitt syfte var inte att hacka på just dig och Helikopter. Men brevet gav, i all sin korthet, exempel på sådant som är enkelt att förbättra. Lycka till med utvecklingen – du får gärna kontakta mig om du vill ha hjälp med att välja e-postverktyg. Jag har hållt på med det här så länge, att jag har ganska grym koll på vilka leverantörer som håller måttet.

Leave a Reply