E-barometern visar hur vi handlar på nätet (och vad vi tycker om det)

Anton Johansson, Carin Blom, Sara Wimmercranz och Jonas Ogvall om E-barometern 2015 (foto: Magnus Nilsson)

Den svenska handeln blir alltmer digital och det blir vanligare att e-handel föder fysiska hybrider. Men än är det långt till sömlös omnikanal.

Idag släpps E-barometern 2015 (pdf), en rapport som belyser svensk e-handel under 2015. Rapporten bygger på undersökningar med både konsumenter och handlare. E-barometern är en återkommande studie som genomförs av HUI Research på uppdrag av PostNord (även känt som Posten).

Under ett frukostseminarium på Hotell Birger Jarl i Stockholm presenterades rapporten, och även om det inte bjöds på några omvälvande nyheter så var både presentationen och paneldiskussionen intressant. Under ledning av Anton Johansson (känd från bland annat E-handelspodden) samtalade Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord (och fram till alldeles nyss på HUI Research); Sara Wimmercranz, grundare av Footway och styrelseledamot för RNB; Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel samt Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord​ (och känd som ”Arne på Posten”).

Svensk handel är inte så digital som man gärna tror

Men först ut var Carin Blom, som presenterade själva rapporten och reflekterade över dess resultat. Och hon kunde konstatera att svensk detaljhandel blomstrade under fjolåret och att möbel, bygg och elektronik var branscher som kom starkt inom e-handel. Rapporten pekar ut tre tendenser, menar Carin Blom:

– För det första har vi digitaliseringen. E-handel har procentuellt stigit enormt från 2003, men i Sverige är inte handeln så digital som vi kanske tror. Sverige ligger på knappt sju procent av den totala handeln, medan motsvarande siffror för USA är 9-10 procent och Storbritannien hela 14 procent.

Carin Blom spår att den digitala handeln kommer att skjuta fart när de som är unga idag kommer ut i arbetslivet och tjänar egna pengar. De är i stor utsträckning vana att göra det mesta på nätet, och det kommer förstås att driva på utvecklingen.

Globaliseringen gör alla marknader tillgängliga

Den andra tendensen som Carin Blom nämner är globaliseringen. I och med att konsumtion digitaliseras konkurrerar svensk handel inte bara med våra grannländer. För konsumenten kan ett kinesiskt alternativ vara fullt ut jämförbart.

– Redan nu ser vi att 32 procent av de tillfrågade svenska konsumenterna handlat från Storbritannien, 28 procent från Tyskland. Gränserna suddas ut.

Showrooming eller webrooming? Konsumenten väljer både och

Också personalisering är en tydlig tendens. Konsumenten ställer större krav, vill ha tydlighet och transparens – och tar själva reda på väldigt mycket inför ett köp. Inom handeln har detta lett till oro, en rädsla för att den fysiska butiken ska reduceras till ett showroom för andras affärer på nätet. Men Carin Blom pekar på att utvecklingen går i motsatt riktning.

– Vi vet att många konsumenter undersöker utbudet i den fysiska butiken, inför ett köp online. Det gör 17 procent av de tillfrågade. Men siffran är än högre för det omvända – hela 31 procent gjorde research på nätet inför ett köp i den fysiska butiken.

Kunden vill fortfarande klämma och känna

I den påföljande paneldiskussionen tog Anton Johansson upp exemplet mat på nätet. Han menade att det gått förhållandevis långsamt att etablera just mat som bransch på nätet och undrade om den svenska ovanan med hemleverans spelat en roll i sammanhanget. Flera röster menade att det är beteendet som har behövts ändras, och att det skett först i och med att färdiga matkassar med recept blivit vanligare.

– Även en färdigpackad kasse som man hämtar i butik kan vara ett intressant alternativ, menade Jonas Ogvall. Bor man på landet så åker man förmodligen ändå förbi en handlare. Kan man dra ned handlingstiden från en och en halv timme till en halvtimme så är det klart att den tjänsten är intressant.

Men allt digitalt är inte guld och gröna skogar, ens för denna digitalt orienterade panel.

– Kläder har dalat i tillväxt, sa Sara Wimmercranz. Det är för att man fortfarande vill klämma och känna på produkten. Vi i e-handeln har en teknisk fördel och en snabbhet – men än så länge löser vi inte alla kundens behov.

Handeln kan inte bli digital utan digital kompetens

Jonas Ogvall tog upp behovet av kompetens både i de egna leden, och i handeln i stort.

– Vad är det vi inte har? Det är människor som har erfarenhet av e-handel. Vi måste utbilda oss i digital ekonomi i mycket högre utsträckning. Både på akademisk nivå och nedåt i åldrarna. Vi måste få in människor som förstår det digitala, och inte minst det globala i ekonomin.

Att förändra utbildningssystemet är inte gjort i en handvändning, men lösningen på handelns behov behöver vara snabb. En del av lösningen behöver vara fortbildning också för människor som är etablerade i arbetslivet.

– Hur gör vi för att få alla som är i 40-årsåldern att utbilda sig i den digitala handeln?

Länkar

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.