Du har inga fans på Facebook och dessutom säger antalet ingenting

I Sverige har det gått inflation i begreppet fans. När Facebook införde begreppet, för att skilja hur man ”blir vän” med en privatperson från hur man följer ett företags sida, blev det en våt dröm för marknadsavdelningarna. Från att alltid arbeta i motvind, kunde man plötsligt njuta av att det egna företaget (eller organisationen, kommunen eller varumärket) hade ”150 fans på Facebook”.

Vad det egentligen betyder: 150 stycken Facebook-användare har klickat på en knapp. Deras skäl kan vara mycket olika – någon vill följa vad som händer på sidan, en annan är konkurrent, en tredje är kanske en faktiskt fan till Bilhallen i Vänersborg (eller vad sidan nu handlar om).

Det är inte statistik och det är inte vetenskap. Det är samma sak som att med orden ”Om man söker på Namn Namnsson på Google får man 123 456 träffar”. Det är inte en värdemätare på hur populärt eller intressant någonting är.

I Dagens Nyheter den 18 september 2011 skriver Jan Gradvall:

Melissa Horns fanpage på Facebook har över 120 000 vänner, det är dubbelt så många som till exempel Håkan Hellströms har.

Är Melissa Horn dubbelt så populär som Håkan Hellström? Det kanske hon är. Men siffran kan också peka på att Melissa Horn har ett skivbolag vars marknadsavdelning gör en medveten insats med sin artists Facebook-sida. Som webbutvecklare säger jag så här: Håkan Hellströms närvaro på Facebook är klantigt genomförd, sidan är ursprungligen inte en Facebook Pages utan en ”gemenskapssida för Håkan Hellström”. Det kan ju inte Jan Gradvall hålla reda på, men jag tycker att det förstärker tesen att antalet fans på Facebook inte har ett dugg med statistik att göra.

Digital information har för- och nackdelen att den ofta ser ut som statistisk underlag. Lär dig identifiera vad som är statistik och vad som är siffror.

Facebook har sedan länge lämnat begreppet fans och idag står det ”gilla” på knappen. För att göra det möjligt att följa sidor som man inte uttryckligen gillar, så är det troligt att Facebook snart går över till ”följ”. Större relevans, men färre glädjeskutt på marknadsavdelningen.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.