Digitalisering handlar om att omvälva hela din organisation och vad ni erbjuder. Det låter flummigt och stort. Och det är hög tid att ta utmaningen på allvar.

Portabla Media har sedan slutet av 1990-talet arbetat med att ta fram och utveckla webbplatser och andra digitala tjänster. Man kan kalla oss för en webbyrå eller digitalbyrå, men frågan är om det egentligen är ”hemsidor” vi hjälper dig och andra med. En teknisk plattform i all ära, men om den inte bidrar till din verksamhets blomstring och fortsatta utveckling så är den inte mycket värd.

Sedan en tid talar vi hellre om att vi arbetar med digitalisering av varumärke, affärer och verksamhet. Det låter förstås storslaget och flummigt i sann konsultstil, men är ändå ett bättre sätt att beskriva ett värdeskapande arbete, än att bara säga att vi gör hemsidor till näringslivet, offentlig sektor och ideella organisationer.

Okej, vad betyder det då?

Digitalisering av varumärke

Ett varumärke är förstås långt mer än en logotyp. Varumärket är den känsla som din kund – eller andra intressenter – förknippar din verksamhet med. När du digitaliserar ditt erbjudande kommer varumärket också att få en digital dimension. Den behöver inte nödvändigtvis ha ett dugg med ditt gamla varumärke att göra.

Digitalisering av affärer

Hur ser din affärsidé ut? Vad är det som gör att du tjänar dina pengar (eller får medborgarna att må bra, medlemmarna att strömma till eller det som på annat sätt motsvarar kärnan, syftet, med din verksamhet)? Digitalisering av en affärsidé innebär långt mycket mer än att erbjuda e-handel – digitalisering av affärer handlar om att kärnan i din verksamhet är digital.

Digitalisering av verksamhet

Säg att du är försäkringsrådgivare. Då kan digitalisering av just din verksamhet innebära att du i högre grad presenterar det unika i ditt erbjudande i digitalt format. Du kanske utvecklar en rådgivningstjänst i chattformat, där artificiell intelligens blir en ingrediens för att matcha det du kan och erbjuder med de drivkrafter och behov som dina användare har.

Digitalisering av verksamhet handlar också om att flytta över delar av analog verksamhet till internet, och att göra det med kvalitet (alla vet smärtsamt väl hur illa det fungerar när det görs utan kvalitet).

Digitalisering för dig – ett tankeexperiment

Under de senaste tio åren har många branscher fått se uppstickare göra samma sak som andra gjort under lång tid, fast smartare, på andra sätt, avskalat – och helt digitalt. Tänk på skivbranschen, spartjänster utanför bankernas värld, alla tjänster som gör att du kan hyra boende och bil av privatpersoner. Det här handlar ju ofta om att gamla företag och organisationer inte hänger med, och att nya aktörer möter människors behov på nya, kanske smartare, sätt.

Hur skulle ditt erbjudande se ut, om du kunde bygga det på nytt – och göra det digitalt? Tänk på ditt varumärke, din affärsidé och din praktiska verksamhet som en digital premiumtjänst. Tänk om möjligt Spotify; visst innehåll är kostnadsfritt för användaren, men det du erbjuder är så värdefullt att människor vill prenumerera på det.

Det är absolut ingen enkel uppgift – särskilt som du behöver laborera med hela trojkan varumärke, affärer och verksamhet. Det blir liksom verkningslöst om en del lämnas ute.

Hör av dig med dina funderingar

Om du tycker att det här låter vettigt och intressant, så är du varmt välkommen att höra av dig – även om du primärt inte är ute efter att köpa något. Portabla Media kan inte allt, men vi vågar påstå att du kan få hjälp att åtminstone sätta igång med din digitalisering.

Dessutom är vi uppriktigt intresserade av att höra hur du tänker kring detta.

Hör av dig till oss idag.


Foto: Algernai HayesUnsplash

Back to Top