Den svenska domänen är på väg mot fiasko

Nu ändrar Stiftelsen för Internetinfrastruktur, de som har hand om den svenska toppdomänen, affärsmodell. Igen. Det är bara företag med monopol som sätter sina kunder i arbete gång på gång.

När jag skaffade mitt första internetabonnemang fick jag ett 28.8-modem i handen och frågan ”jaha, vill du ha en egen domän också?”. På den tiden gick det (det är i alla fall min minnesbild) enkelt att registrera vilken domän som helst med suffixet .se.

Något som kort därefter ändrades till ett oerhört hårt hållet regelverk.

För att registrera en .se-domän var man tvungen att ha ett aktiebolag, och inte ens då fick man själv välja vilken lydelse domänen skulle ha. Det var under den här epoken alla svenska småföretagare skaffade sig .nu-domäner (som utanför de skandinaviska länderna måste te sig helt absurt; ”varför har de firman på Niue?”).

Och eftersom rufflare alltid är påhittigast så blev de enkla domänerna, t.ex. bank.se, registrerade av folk som fixade aktiebolag med rätt namn bara för att kringgå regelverket.

Sedan ändrades reglerna. Totalt. Från DDR till tjosanhejsan över en natt.

Därefter har hanteringen av den svenska domänen ändrats flera gånger. Ett tag skickades alla fakturor med e-post. Till följd att många förlorade sina domäner, eftersom räkningen fastnat i spamfiltret. Så den ordningen (visserligen vällovlig) fick man ändra på.

Nu är det ”affärsmodellen” som ska ändras. Igen. Och följden blir att folk åter riskerar att missa sina domäner. Och vi som arbetar med webbplatser får sitta några timmar och lugna våra kunder som fått förvirrande mejl om att förnya sina domäner (”men, jag trodde att vi just hade registrerat domänen”). Tack för den.

Jag har inget emot regelverket eller Stiftelsen för Internetinfrastruktur, men jag vänder mig mot att förutsättningarna ändras. Och de ändras för ofta. Och det tar tid för oss som använder systemet, tid som ingen vill betala för. Det är naturligtvis inte bra.

Man kan konstatera att det bara är organisationer och företag som är i monopolställning (eller är för stora för sitt eget bästa) som låter brukarna ta smällen när man vill genomföra förändringar.

Nästa gång kanske det får bli en domän från Niue istället.

Av Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är verksamhetsledare för Portabla Media.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.