Att ange tid på webbplatser

Det är enkelt att ange datum och klockslag på en webbsida. Ibland är det bra, ibland störande.

Det är vanligt att ange datum, ibland också klockslag, på webbsidor. I de flesta fall därför att det är enkelt att göra det och ganska kul att lägga till en liten funktion på sina sidor. Men när är det befogat?

Låt oss först i all hast avfärda metoden där avsändarens verksamhet eller budskap inte är relaterad till någon tidsaspekt. Om du tillverkar backspeglar och uppdaterar din webbplats sporadiskt, så ser det rent av fånigt ut med en snutt som förkunnar att det idag minsann är »Torsdagen den 5 december«. Det som då kan vara intressant är när innehållet senast uppdaterades. Om ens det – är det aktuellt så är det.

Detalj från Los Angeles Times webbplatsTid kan anges på olika sätt. Och resultatet kan bli oönskat. Tidningsläsarna är spridda över världen, lokaltidningar är i högsta grad lästa på webben av utflyttade och utlandsarbetande som vill läsa om »hur det är därhemma«. Det enklaste sättet att ange tid är att låta ett javaskript hämta uppgiften från besökarens dator. Men den uppgiften är inte intressant för tidningens läsare, som har större nytta av att känna till utgivarens tid. Om jag läser Los Angeles Times är det givetvis mest relevant att ange den tid och det datum som för tillfället är aktuellt på den amerikanska västkusten. Och det gör Los Angeles Times.

Detalj från New York Times webbplatsKlassiska New York Times var tidigt ute med en elegant lösning, som talar om vilket klockslag innehållet uppdaterades. Eftersom tidningen publicerar material löpande under dygnet är det både relevant och intressant information. Tidningen har utvecklat temat och anger numera också när artikeln först publicerades i papperstidningen och andra metafakta, som är viktigt för trovärdigheten.

I allmänhet tycker jag att det är bra att ange tiden på nyhetstidningars webbplatser. Det ger en aktuell känsla, även om ett enkelt javaskript egentligen simulerar den känslan. Däremot är metoden tveksam för tidningar som inte utkommer under veckosluten.

Detalj från nederländska Hooghoudts webbplatsDen nederländska sprittillverkaren Hooghoudt hade tidigare en rolig och passande användning av tidsangivelse. Företaget, som ligger i Groningen, utdelar gärna en tackling till huvudstaden med tiden angiven enligt mönstret »Amsterdam: 23.45, Groningen: ungefär kvart i tolv«. En uppfinningsrik lek med webbkoden.

Ange tid med försiktighet. Det är lätt att funktionen ser lite löjlig ut när den möter verkligheten, särskilt när sekunder är med i spelet. Det är inte snyggt med en sekundvisare som hoppar till när sidan laddas för att sedan stå helt still.

Av Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är verksamhetsledare för Portabla Media.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.